Plánovací proces

Nemusíme plánovat jen do doby, kdy se rozhodneme své nápady realizovat, a zde přijde nutnost plánu. Samotný plánovací proces se skládá ze tří stupňů a to je porozumění, kde skutečně jsme, dále rozhodnutí, kam chceme jít, či kam se máme zájem dostat. Poslední stupeň je v procesu plánování otázkou, jak se tam dostaneme či jak toho dosáhneme. Jde to znázornit i zjednodušeně? Ano, podnikatelský plán si lze zobrazit jako silniční mapu a proces je vlastně čtením v mapě, víme, kde se nacházíme, kam máme záměr se dostat a následně můžeme plánovat, jak toho chceme dosáhnout, což se podobá tomu, jak najít cestu do zvoleného města. Ale zároveň získat i prostředky, kterými se do města či cíle našeho podnikání dostaneme. Některé cesty sice budou zatížené menším rizikem, budou delší, pomalejší, ale ty další, kratší, zase budou s daleko větším rizikem. A bohužel, jak praxe ukazuje, u některých cest se může stát, že budeme havarovat a do cíle se vůbec nedostaneme.nápad a řešení.jpg

Podnikatelský plán

Takže jak z výše uvedeného vychází, jedná se o plán, popisující skutečnosti, které přímo souvisejí s podnikatelským záměrem. Vlastně se jedná o shrnutí toho co je cílem, jak se tam chceme dostat a jakými prostředky toho chceme dosáhnout. Ale je zde nutné si uvědomit, že celý plánovací proces vychází jednak z osobních cílů vás jako podnikatele, ale měl by být, také cílem pro vaši firmu. Je velmi důležité, aby zde nedošlo k protnutí obou těchto cílů. Tím se ubráníte v podnikání mnoha zklamáním, které bohužel se v praxi stávají.grafy výsledků.jpg

Co je nevětší výhodou podnikatelských plánů?

Je přínosem pro podnikatele v tom, že ho naučí přemýšlet a to systematicky a do detailů o budoucnosti podnikání a firmy vůbec. Také si ujasní své kroky v tom jak a jaké zákazníky oslovit, kde bude svůj produkt nabízet a komu, jaká je zde konkurence a jak se od ní ve svém záměru odlišit. Podnikatelské plánování je ve své podstatě neustálým procesem, a to velmi důležitým, a určitě byste jako dobrý podnikatel neměli váhat modifikovat své plány, jednak k využití možných příležitostí, ale i k odvrácení možných hrozeb pro vaši firmu.